Äly loistaa. Olin jättänyt capsin päälle, ja naputtelin salasanan tiaatokoneeseen. En päässyt kirjautumaan sisään tietennään. Ja vaihdoin salasanan. Niin näin ollen minulla meni huimat viisi minuuttia, ennen kun pääsin kirjustamaan. Niin. Ei se oikeastaan ole mitenkään hirveän kauhean kamalaakaan, mutta tyypillinen sattuma, mikä voi sattua vain minulle.

Olen kotona, enkä ole suinkaan sairas. Ei vaan huvittanut mennä kouluun. Ainoa ikävä puoli asiassa on, että Veera ei voinutkaan sitten tulla meille, vaan joutuu raukkaparka nyyköttämään kotonaan ihan yksin. Voi toista. En ikinä osaa valita oikein, olen niin pohjattoman itsekäs ihminen. Ihan sama mitä teen, aina joku joutuu kärsimään siitä. Johtuen, että ajan tinkimättömästi vain omia etujani. Kovin saastainen olo oli sen jälkeen, kun tuon tajusin. Voisin ryhtyä paremmaksi ihmiseksi, ainakin kavereilleni, mutta kun... Mitä minä siitä hyötyisin? Lisäksi, vaikka en olisi mitään tehnytkään, minua kaikesta huolimatta syytetään kaikesta. Tarkotan nyt oikeasti ihan kaikesta. Kuka laittoi nastan opettajan tuolille? Ombrapa tietysti, tuolla nurkassa kun istuu hattu pääsään niin syyllisen oloisena, aijai. Kuka tulee taaskin myöhässä, Ombrapa tietysti, ei mitään väliä, vaikka hänen perässään marssii pataljoona muita myöhästyneitä, mutta opettajan silmät porautuvat Ombraan ja seuraavaksi opettajan kansioon. Jaaha, kolme myöhästymistä, jälki-istuntoa! Kuka sotki pulpetin? Kolmen pisteen vihje: Istuu nurkassa. Kahden pisteen vihje: se käyttää hattua ruokalassa, Yhden pisteen vihje:Nimi alkaa R:llä ja loppuu A:han Ombrapa tietysti! Soosoo, ja jälki-istunto. Ja ainiin, kaikki tämä tehdään vain sinun parhaaksesi, Ombra. Ombra on se joka pilasi köksänryhmän ruuan, kiskoi biologiassa sammakolta silmät päästä, ja kirjoitti englaniksi rumia sanooja taululle. Ja nyt, seuraamukset ovat hirmuisat: Ombra on ylittänyt rajan, siirtynyt pahan puolelle, Hän lintsaa koulusta. Koulussa kohisee: Nyt se on paha. Sitä saa kivittää. Sen hiuksiin saa sylkeä. Sen saa kampata käytävällä. Hohhoi. Ja Ombra on syyllistynyt vain siihen, ettei hän ikinä, koskaan ajattele seuraamuksia, ennen kuin avaa suunsa. Voi minua. Voi Veeraa. Voi maailmaa. Minä olen rasite yhteiskunnalle, yhteiskunta haluaa minusta eroon.

Juupajuu, kaikeksi onneksi olen niin epärehellinen ja itsekäs. Minulla ei pitäisi sen ansiosta olla mitään hätää. Muutenkas, nyt on selkeästi joku huononpi jakso. Kaikki menee päin helvettiä, mikään ei onnistu, mutta kasvoille on jähmettynyt hymy, nauru, kuin kipsinaamio, eikä kukaan saa tietää: Ombra onneton. Muaha.

Yhteiskunta haisee. Systeemi haisee. Hiki haisee. Kaikki on syvältä viemäristä.

                        -Ombra